fredag 10. februar 2012

Lek med lys

Tema for januar-konkurransen i fotoklubben på jobben var "lys", og bildet du ser under var ett av mine bidrag. Et slikt bilde er ganske enkelt å lage, og ikke minst gøy! Her kommer en kort forklaring på hvordan jeg gjorde det:

Det ferdige bildet:


Du trenger:
  • En flaske
  • En led-lykt
  • En sort bakgrunn
I tillegg trenger du et stativ til å sette kamera på.


Her er en oversikt over hvordan utstyret ble satt opp:


Hvilke innstillinger du skal sette på kameraet krever litt prøving og feiling, men et godt utgangspunkt er:
  • Blender: f/8
  • Lukker: 5 sekunder
  • ISO 100 eller 200
Når du har rigget opp utstyret fokuserer du på flasken og setter så kameraet på manuell fokus. Deretter slår du av lyset i rommet og tar et testbilde. Det bør da være (nesten) helt mørkt, og under kan du se mitt testbilde. Om du tydelig kan se flasken må du enten velge en mindre blender (f/11 eller f/16) eller gjøre rommet enda mørkere.


Nå begynner det morsomme! Sett kamera på selvutløser, og trykk på utløserknappen. Når du hører lukkeren åpner seg så tenner du led-lykten og fører den i sirkler rundt flasken. Det krever nok noen forsøk før du får det ordentlig til, og under kan du se mitt første forsøk.


Det var jo ikke så imponerende, så da er det bare å prøve igjen.


Sånn, ja! Nå nærmer det seg! Her ser jeg at jeg må prøver enda tettere sirkler. Om du ikke rekker å føre lykten rundt så mye som du ønsker så må du stille inn litt lenger lukkertid.


Der satt den! Her var jeg fornøyd med hvordan lysstripen ble og dette bildet tok jeg så inn i Photoshop. (For ordens skyld så tok jeg mange flere bilder enn dem som er vist her før jeg fikk det ordentlig til, så om du må ha 20 forsøk så ikke fortvil av den grunn).

I Photoshop økte jeg kontrasten i bildet, samt at jeg økte "clarity". Jeg gjorde også hjørnet oppe til høyre litt mørkere siden bakgrunnen ikke dekket hele bildet. Her er det samme bildet som ble vist først:


Men hva om...? Det er et viktig spørsmål å stille seg selv dersom du vil lære mer om foto. Hva om jeg stapper lykten ned i flasken og lyser den opp fra innsiden? Jeg prøver! Det ble et veldig kjedelig bilde, men det visste jeg ikke før jeg tok det. Poenget her er at det er viktig å eksperimentere, og selv om det ikke alltid blir et bra bilde av det hver gang så kommer du garantert til å lære litt mer :-)


1 kommentar:

Helene sa...

Så flink til å forklare :) Veldig bra at du nevner at det ikke er farlig å prøve, feile og eksperimentere siden det er slik fotointeressen stadig utvikler seg!