lørdag 31. mars 2012

Objektivguide: Standard-zoom

En av de store fordelene med et speilreflekskamera i forhold til et kompaktkamera er muligheten for å bytte ut objektivet. På denne måten kan du tilpasse kameraet til de bildene du skal ta. Utvalget av objektiver er enormt, og det kan være vanskelig å orientere seg og finne ut hva man trenger. I en serie innlegg har jeg derfor tenkt å ta for meg ulike objektivtyper og forklare bruksområdene til dem. Først ut er standard-zoomen.

Om du kjøper et nytt kamera så er det stor sannsynlighet for at det følger med en standard-zoom. Dette objektivet har typisk et brennvidde-område på 18-55mm, men det kan variere litt fra disse tallene. Blenderen er typisk f/3.5-5.6. Disse tallene er de samme uansett om du bruker Nikon, Canon eller andre merker. Du kan få disse objektivene både med og uten vibrasjonsreduksjon (VR på Nikon, IS på Canon) og jeg mener det er verdt å betale litt ekstra for denne nyttige funksjonen.

En standard-zoom har mange fordeler som gjør at det passer bra som det første objektivet man har. Først og fremst er det billig, og om du er nybegynner innen foto så er dette et stort pluss. Å kjøpe et nytt kamera, og samtidig et kostbart objektiv, kan bli for dyrt for en som ønsker å prøve ut om foto er noe gøy. En annen stor fordel er størrelsen og vekten - noen objektiver kan bli plagsomt store og tunge, men en standard-zoom er omtrent så liten og lett som du får det.

Brennvidde-området fra 18 til 55 millimeter er anvendelig for mange formål. 18mm gir deg en fin vidvinkel når du skal fange inn det fantastiske landskapet du har foran deg, eller når du skal ta bilder innendørs og veggene gjør at du må stå tett på motivet. 55mm passer bra når du skal ta portretter, og ellers når du vil fylle søkeren med noe som er et stykke borte.

Som sagt er en standard-zoom grei for en som akkurat har begynt med foto, men man vil fort oppdage begrensningene til objektivet. De fleste vil fort ønske at de kunne zoome mer inn på motiver, og en tele-zoom er derfor det objektivet de fleste kjøper som første oppgradering. Det objektivet tar jeg for meg i neste innlegg i denne serien.

lørdag 17. mars 2012

Olje i vann

Når det gjelder hva man kan ha som motiv for å ta fine bilder så er det kun fantasien som setter grenser. I dette innlegget skal jeg vise hvordan olje, vann og en spraglete skjorte kan bli til et bilde som er verdt å henge på veggen.

Utstyr
  • Kamera
  • Stativ
  • Makro-objektiv
  • Glassfat
  • Vann
  • Olje
  • Fargerik bakgrunn
Oppsett
Finn frem to stoler, og plasser glassformen oppå dem som vist på bildet. Pass på at formen ikke faller mellom de to stolene. (Greit... Det var en dårlig vits.) Så fyller du litt vann i formen og heller litt matolje oppi. Oljen vil legge seg i "bobler" oppå vannet, og det er nettopp dette vi skal ta bilde av. Under glassformen legger du noe fargerikt. Jeg brukte en skjorte, men om du ikke har like dårlig klessmak som meg kan du bruke et ukeblad, en cd (Santana gjør seg bra!) eller egentlig hva som helst. Jeg har et stativ som gjør at jeg kan orientere kameraet mitt vertikalt, og dette er en stor fordel her. Stativet gjør at bildene blir helt skarpe, men om du ikke har det kan du holde kameraet på vanlig måte. Jeg brukte også et makro-objektiv, men et annet objektiv kan også brukes.


Innstillinger på kamera
Sett kamera på blenderprioritet (A eller Av) og sett blenderen til f/8. Det er typisk på denne blenderen at objektivet yter sitt beste, og det gir en passe dybdeskarphet for et slikt bilde. Jeg undereksponerte bildene med 2/3 trinn for å få fargene jeg ville ha. Jeg brukte også en snorutløser for å unngå vibrasjoner i kameraet. Sett ISO til den laveste innstillingen du kan for å få best mulig bildekvalitet. Det er best å fokusere manuelt for å sikre at fokus er på oljen og ikke bakgrunnen, og har du Live View på kameraet er dette en enkel jobb. Så er det bare å knipse i vei!


Feil jeg gjorde
For å få variasjon i bildene tok jeg en skje og rørte litt rundt i oljen, og så tok jeg bilder. Dette ga meg to problemer:
  • Det var overskyet ute så jeg fikk en lukkertid på ca 1/15 sekund. Dette var ikke nok til å fryse bevegelsen til oljen og resulterte i mange uskarpe bilder.
  • Når jeg rørte i formen kom skjeen borti bunnen og førte til skjemmende striper (se bildet under)
Begge disse feilene var vanskelig å se på skjermen på kameraet så jeg så dem ikke før jeg fikk bildene opp på skjermen på pc-en. Og da var alt pakket sammen... Jeg håper ihvertfall at du ikke gjør de samme feilene når du prøver dette!


fredag 10. februar 2012

Lek med lys

Tema for januar-konkurransen i fotoklubben på jobben var "lys", og bildet du ser under var ett av mine bidrag. Et slikt bilde er ganske enkelt å lage, og ikke minst gøy! Her kommer en kort forklaring på hvordan jeg gjorde det:

Det ferdige bildet:


Du trenger:
  • En flaske
  • En led-lykt
  • En sort bakgrunn
I tillegg trenger du et stativ til å sette kamera på.


Her er en oversikt over hvordan utstyret ble satt opp:


Hvilke innstillinger du skal sette på kameraet krever litt prøving og feiling, men et godt utgangspunkt er:
  • Blender: f/8
  • Lukker: 5 sekunder
  • ISO 100 eller 200
Når du har rigget opp utstyret fokuserer du på flasken og setter så kameraet på manuell fokus. Deretter slår du av lyset i rommet og tar et testbilde. Det bør da være (nesten) helt mørkt, og under kan du se mitt testbilde. Om du tydelig kan se flasken må du enten velge en mindre blender (f/11 eller f/16) eller gjøre rommet enda mørkere.


Nå begynner det morsomme! Sett kamera på selvutløser, og trykk på utløserknappen. Når du hører lukkeren åpner seg så tenner du led-lykten og fører den i sirkler rundt flasken. Det krever nok noen forsøk før du får det ordentlig til, og under kan du se mitt første forsøk.


Det var jo ikke så imponerende, så da er det bare å prøve igjen.


Sånn, ja! Nå nærmer det seg! Her ser jeg at jeg må prøver enda tettere sirkler. Om du ikke rekker å føre lykten rundt så mye som du ønsker så må du stille inn litt lenger lukkertid.


Der satt den! Her var jeg fornøyd med hvordan lysstripen ble og dette bildet tok jeg så inn i Photoshop. (For ordens skyld så tok jeg mange flere bilder enn dem som er vist her før jeg fikk det ordentlig til, så om du må ha 20 forsøk så ikke fortvil av den grunn).

I Photoshop økte jeg kontrasten i bildet, samt at jeg økte "clarity". Jeg gjorde også hjørnet oppe til høyre litt mørkere siden bakgrunnen ikke dekket hele bildet. Her er det samme bildet som ble vist først:


Men hva om...? Det er et viktig spørsmål å stille seg selv dersom du vil lære mer om foto. Hva om jeg stapper lykten ned i flasken og lyser den opp fra innsiden? Jeg prøver! Det ble et veldig kjedelig bilde, men det visste jeg ikke før jeg tok det. Poenget her er at det er viktig å eksperimentere, og selv om det ikke alltid blir et bra bilde av det hver gang så kommer du garantert til å lære litt mer :-)


onsdag 18. januar 2012

Tips til vinterbilder

Å ta bilder om vinteren er ikke like fristende som om sommeren, men om du kler deg godt og tar med kameraet ut så er det mange fine motiver som venter på deg. Det er imidlertid et par ting som kan være greit å tenke på når du er ute om vinteren for å ta bilder, og her kommer et par tips.

Eksponering
Når det er mye snø i motivet så er det ikke lurt å stole blindt på lysmåleren i kameraet. Grovt sagt så prøver lysmåleren å gjøre bildet ditt gjennomsnittlig grått, og i mange tilfeller blir resultatet bra. Snøen er imidlertid helt hvit, så om du lar lysmåleren gjøre jobben helt alene ender du fort opp med grå snø. En enkel løsning er å bruke eksponeringskompensasjon, og sette denne til +1. Da slipper kameraet inn mer lys enn det tror er riktig, og den grå snøen blir lysere/hvitere. I noen tilfeller kan du også stille inn +2, men +1 er et godt utgangspunkt. (Eksponeringskompensasjon stiller du inn ved å finne en knapp med et + og - symbol, og holde denne knappen inne mens du roterer på kommandohjulet).

Om du vil prøve deg på manuelle innstillinger så vil et godt utgangspunkt være ISO200, 1/1000 sekund lukkertid og blender f/6.3. Dette skal fungere fint på en skyfri vinterdag.


Soloppgang og solnedgang
Som du sikkert har fått med deg så er timen rundt soloppgang og -nedgang populære for å ta bilder på grunn av det fine lyset du får da. Om vinteren kommer soloppgangen langt ut på morgenen, og solnedgangen begynner tidlig på ettermiddagen, så du trenger ikke å være ute til ukomfortable tider for å få med deg dette lyset. I tillegg står solen lavt på himmelen, og lyset som såvidt stryker over landskapet får frem detaljer og teksturer som du ellers ikke ser.


De nære ting
Det er ikke bare de snødekte landskapene som er verdt å fotografere om vinteren - det er mange fine detaljer du kan finne om du ser godt etter. Har du et makroobjektiv er mulighetene mange, men et godt øye er tross alt viktigere enn godt utstyr. Se etter snøkrystaller eller istapper, og tenk over bakgrunnen før du tar bildet.


Kulde og batteri
Kulde og batteri er ikke den beste kombinasjonen. Har du kameraet ute når det er kaldt vil du fort oppdage at batteriet varer mye kortere tid enn vanlig. Det er derfor lurt å ta med et ekstra batteri, og oppbevar dette i en lomme tett på kroppen så det holder seg varmt.

Holde deg selv varm
Det er viktig å passe på utstyret, men husk på deg selv også! Tar du på varme klær, og tar med noe varm drikke på en termos, så blir turen mye kjekkere, og sannsynligheten for at du kommer hjem med bedre bilder øker.

Når fototuren er ferdig
Dem som bruker briller har sikkert oppdaget at disse begynner å dugge når man har vært ute i kaldt vær og kommer inn hvor det er godt og varmt. Det samme vil skje med kameraet ditt, og det kan også dugge på innsiden. Denne fuktigheten er selvsagt ikke bra for kameraet, men det er et enkelt triks du kan bruke for å unngå problemet. Mens du ennå er ute så putter du kameraet i en plastpose og snurper denne godt igjen. Så tar du kameraet (i plastposen) med inn og lar det nå romtemperatur før du åpner posen. Dette er en billig måte å unngå en dyr reparasjon!


søndag 18. desember 2011

Ta bilder av fyrverkeri

Nå nærmer det seg nyttårsaften og det er en av få ganger vi fotografer har muligheten til å ta bilder av fyrverkeri. For å kunne utnytte denne muligheten godt kommer det her et par tips til hva du bør tenke på:

Huskeliste
  • Kamera
  • Stativ
  • Ulike objektiver (f.eks. vidvinkel og tele)
  • Reservebatteri
  • Hodelykt
  • Varme klær
Forberedelser
Om du har muligheten til det så kan det være en god idé å planlegge litt på forhånd. Prøv gjerne å finne et sted du mener du kan få et godt bilde fra, sånn at du slipper å begynne å lete etter dette når klokken nærmer seg tolv. Tar du kun bilder av raketter som eksploderer kan det bli litt kjedelig så prøv å få med noen andre elementer også, for eksempel bygninger, broer eller mennesker.

Når du er klar til ta bildene
Sett kameraet på stativ, og juster til du får det motivet du vil ha. Ta gjerne med litt ekstra plass på sidene i og med at du ikke vet akkurat hvor rakettene kommer.

Sett kameraet på manuell eksponering, og begynne med disse innstillingene:
  • Blender: f/8
  • Lukker: 15 sek
  • ISO: 200
Det er forgrunnen som bestemmer eksponeringen. Her må du prøve deg frem til du er fornøyd - er bildet for lyst så blender du ned til f/11 eller bruker ISO 100, og om bildet er for mørkt så bruker du lenger lukkertid eller ISO 400. Bruk ikke større blender enn f/8, og bruk lang nok lukkertid til å få med mer fyrverkeri.

Fokuser på forgrunnen (f.eks. bygningene) og sett så kameraet/objektivet på manuell fokus. Alternativt fokuserer du mot uendelig; det vil sannsynligvis gi deg skarpe bilder også.

Bruk selvutløser for å ta bildet, eller en snorutløser om du har det. Da unngår du uskarpe bilder fordi du bevegde kameraet når du trykket av.

Om du er et sted hvor det skal sendes opp mye fyrverkeri så kan det være lurt å begynne å ta bilder med en gang. Det kan fort bli mye røyk, og det gjør det vanskelig å ta gode bilder av fyrverkeriet.

Du kan gjøre bildene dine mer spektakulære ved å sette sammen flere bilder i Photoshop (eller et annet tilsvarende program). Har du brukt stativ så er det bare å legge bildene oppå hverandre i lag og så viske bort det du ikke ønsker. Du kan også prøve med "Lighten Blend Mode" for å få med det lyseste (altså fyrverkeriet) fra hvert av lagene.

Godt nyttår!

mandag 28. november 2011

Julekort

Nå nærmer julen seg med stormskritt, og da er det på tide å glede venner og familie med julekort. Du kan selvsagt gå i butikken og kjøpe dem, men hvorfor ikke bruke et av bildene du har tatt selv for å gjøre det mer personlig? Her kommer noen tips til motiver og teknikker du kan bruke for å ta julebilder.

Julepynt
Å ta bilder av julepynt er en sikker måte å få et fint julebilde, og det kan være gøy å bruke mørke høstkvelder til å eksperimentere hjemme på stuebordet med kamera og pynt.

Et godt tips her, som så ofte ellers, er å gjøre bildet enkelt. To eller tre ting kan være nok, og prøv å eksperimentere med plasseringen av dem. I bildet under er det to nisser, og kun én av dem er i fokus. Slik lav dybdeskarphet bidrar ytterligere til å gjøre bildet enkelt.

Legg også merke til vinkelen bildet er tatt fra. Om du står ved siden av bordet og tar bildet nedover så vil det fort se kjedelig ut siden det er fra denne vinkelen vi som regel ser pynten. Om du imidlertid prøver en lavere vinkel så får du fort et mye mer interessant bilde.


Juleoppdekning
Dette punktet er ikke så helt ulikt det forrige, og de samme prinsippene gjelder. Prøv å gjøre det enkelt, og finn en vinkel man vanligvis ikke ser bordet fra.

Jeg anbefaler også at du prøver deg frem med eksponeringskompensasjonen for å gjøre bildet lysere eller mørkere - dette bidrar mye til stemningen i bildet.


Portretter
Prøv gjerne å ta noen portretter i julen, og kombinasjonen av julepynt og julepyntede mennesker kan skape en fin atmosfære. For å ta bildet under er det spesielt to ting jeg vil nevne:

For det første har jeg brukt et stjerne-filter. Dette plasserer du foran objektivet, og det fører til at konsentrerte lyskilder (som f.eks. juletrelys) får en stjerne-effekt. Slike filtre er gått av moten etter at Photoshop kom, men det betyr bare at du kan få fatt i dem billig!

Jeg har også plassert en blits bak boken som lyser opp innsiden av den, og dette lyset blir så reflektert opp på personen.

Bruk gjerne en varm innstilling for hvitbalanse (skygge eller skyet) for å skape ekstra atmosfære i bildet, men dette er smak og behag.


Julegater
Ta gjerne med kamera (og stativ!) ut om kvelden og se hva du kan gjøre ut av alle lysene som henger i julegatene. Om du legger ned denne innsatsen så er sjansene for et fint julebilde veldig store.

På bildet under har jeg eksperimentert med zoom-bursting. Dette går ut på at man plasserer kameraet på et stativ, tar bilde med lang lukkertid, og vrir på zoomen mens bildet blir tatt. Her må du prøvde deg frem til du er fornøyd, og regn med å ta mange bilder. Er det best å zoome mye eller lite? Er det best å zoome inn eller ut? Er det best å zoome jevnt, eller vente litt før man begynner zoomingen? Selv liker jeg å zoome ut, zoome lite, og la det gå litt tid fra jeg trykker på utløseren til jeg begynner å vri på zoomen. Men prøv deg gjerne frem for å finne ut hva som passer deg best.



Men hva om du trenger bildet ?
Det er ikke absolutt nødvendig å ha et julemotiv på julekortet. Se gjennom bildene du har tatt i løpet av året og se om du finner et som passer. Bildet under tok jeg i påsken, men det passer ganske bra som julekort like vel, synes du ikke?


Og om du bestiller kortet fra EliteFoto kan det bli seende slik ut:


God jul!!! :-D

søndag 13. november 2011

På vei til Oslo

Å få plass ved vinduet på et fly fra Bergen til Oslo tidlig på morgenen kan være en fin opplevelse. Det var litt overraskende å se at over skyene var det enda flere skyer, men det gjorde seg ihvertfall godt på bildene.



lørdag 12. november 2011

Kalender fra Elite Foto

Som blogger for Elite Foto fikk jeg tilbud om å prøve kalenderne de leverer, og her kommer en oppsummering av mine erfaringer:

Lage kalenderen
Det første du gjør er å velge format på kalenderen. Du kan velge mellom stående og liggende, og flere ulike størrelser. Det er mange kalender-maler å velge blant og alle disse er oversiktlig presentert. Det er en fordel å bruke litt tid på å velge den malen du liker best siden den styrer veldig mye av det endelige resultatet.

Neste steg er å laste opp bilder. Har du dem lagret på "Sikker lagring" hos Elite Foto kan du hente dem derfra. Siden jeg lastet opp bilder i beste kvalitet tok det litt tid, men det var som forventet. Når jeg hadde lastet opp bildene var jeg ikke helt fornøyd med designet så jeg endret dette, men jeg trengte ikke å laste bildene opp på nytt.

Når du har valgt et design har du få muligheter for å endre på dette, og det kan føles litt begrensende. På den annen side er det svært enkelt å sette opp kalenderen, og det føler jeg er den store styrken til Elite Foto sitt oppsett.

Kvalitet på kalenderen
Kvaliteten på kalenderen var upåklagelig. Jeg har bestilt kalendere andre steder tidligere, og Elite Foto er så god som noen. Fargebilder var klare og tydelige, og sort/hvitt-bilder var uten fargestikk.

Oppsummering
En kalender er en ypperlig måte å vise frem bildene dine på. Da har du en god unnskyldning både for å henge bildene dine på veggen, og å gi dem bort i presang!

Den store styrken til Elite Foto sin kalender er hvor lett det er å lage den. Det kreves minimalt med kunnskaper, og for dem som tenker at det er vanskelig å lage en flott kalender så vil de fort se at det ikke stemmer. Kravstore brukere vil nok føle at mulighetene for personlig tilpasning er begrensede, men kvaliteten på det ferdige produktet vil tilfredsstille de aller, aller fleste. Jeg kommer ihvertfall til å ha denne kalenderen hengende på kjøkkenet i hele 2012!

Noen eksempler




lørdag 5. november 2011

Trenger man kompaktkamera?

De fleste fotografer som ønsker å ta bilder av høy kvalitet velger i dag et speilreflekskamera. Her får man en stor sensor og god optikk, men man får også et relativt stort og tungt kamera. Dette fører med seg en del begrensninger, og noen ganger er det rett og slett så upraktisk å drasse med seg kameraet at man lar det ligge hjemme. Problemet med det er at man går glipp av mange gode bilder, og det er her et kompaktkamera virkelig kommer til sin rett. Du tar alltid bedre bilder med det kameraet du har med deg enn med det som ligger igjen hjemme!

På båttur
Om man skal ut i en liten gummibåt er det ikke fristende å ta med et dyrt speilreflekskamera, men å stikke kompaktkameraet i lommen er noe de fleste synes går greit.


På flytur
Får du vindusplass på flyet vil du se det dukker opp mange spennende motiver underveis, og har du kompaktkameraet klart kan du få mange fine bilder.


På joggetur
Å dra et speilreflekskamera med på joggetur er det ikke mange som gjør, men et å putte et kompaktkamera i lommen går faktisk helt fint. Prøv selv!


Når motiver plutselig dukker opp
Gode motiver kan dukke opp når som helst, og da gjelder det å ha med et kamera for å fange dem. Heldigvis puttet du kompaktkameraet i lommen før du gikk ut og det sparte deg for mange ergrelser i etterkant!


Men kan bildene bli noe bra, da?
Ja, helt klart. Min påstand er at fotografen er mye viktigere enn kameraet. Det har blitt tatt mange fantastiske bilder med kameraer som i dag står på museum, og det teknologiske vidunderet du får plass til i lommen er mer enn bra nok til å ta gode bilder du vil være stolt over å ha på veggen. Bare husk å ha det klart!

lørdag 29. oktober 2011

Fart!

I forbindelse med månedens konkurranse i fotogruppen på jobben så skulle jeg ta et bilde med temaet "fart". Dette er et tema som gir store rom for kreativitet, men som ihuga syklist så bestemte jeg meg for å inkludere sykkelen. Bildet jeg så for meg var veldig likt det endelige resultatet, og jeg tenkte å gi en kort beskrivelse av hvordan du kan ta et slikt bilde.

Her er resultatet:


Utstyret jeg brukte var:
  • Nikon D300 kamera
  • Sigma 10-20mm objektiv (satt til 10mm)
  • Nikon SB-800 blits
  • Fjernutløser

Den største jobben var å rigge til kameraet. Det første jeg gjorde var å korte inn reimen på kameraet slik at det ble hengende høyt oppe på magen/brystet (a la en tysk turist). Deretter festet jeg et belte rundt brystet og reimen, slik at kameraet holdt seg inntil kroppen. En trådløs utløser ble koblet til, og senderen plassert mellom tennene.


Etter at alt dette var gjort viste deg seg vanskelig å gjøre innstillinger på kameraet, så om du skal prøve så gjør det først! Sett kameraet på lukkerprioritet (S på Nikon, Tv på Canon) og velg en lukkertid på 1/15 sekund.

Så er det bare å sykle avgårde, og bite i utløseren for å ta bilde!

Men hva om du ikke har alt dette utstyret? Heldigvis finnes det løsninger.
  • En ekstern blits er ikke absolutt nødvendig - du kan bruke den som spretter opp på kameraet
  • Om du ikke har fjernutløser så kan du bruke selvutløser, men det blir litt tungvindt
  • Har du ikke et vidvinkelobjektiv så bruk det videste du har

Lykke til!